20 Mayıs 2022 Cuma

13.HAFTA

 ÖĞRENDİKLERİM:

1. Dönemin genel bir değerlendirmesinin yapılması amacıyla hazırlanan süreç değerlendirme formunun nasıl doldurulması gerektiği anlatıldı.

2. Daha sonra bu haftanın konusu olan ''Çeşitli Nitelikteki Öğretim Gereçlerinin Değerlendirilmesi'' ne geçildi:

- Bu dersin amaçları: 

  • Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme bilgisi.
  • Öğretim materyallerinin değerlendirilmesine ilişkin kuram bilgisi.
  • Çeşitli öğretim materyallerini, değerlendirme formları yardımı ile değerlendirme.
- Eğitim ve Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme:

  • Eğitim, girdi, süreç, çıktı ve kontrol (değerlendirme) öğelerinden oluşan bir sistemdir. Sistem; Açık sistem, yarı açık sistem ve kapalı sistem olarak üçe ayrılır. 
  • Değerlendirme (kontrol) ise şöyle tanımlanabilir: Sistemin devamlılığını sağlayabilmek ve sistemin çıktılarına bakarak işleyiş hakkında bilgi edinmek ve karara varabilmek için yapılan çalışmalardır.
  • Eğitim sisteminin çıktıları istendik ve yeterli düzeyde ya da istendik fakat yetersiz düzeyde ya da istenmedik olabilir.
  • Eğitim sisteminde değerlendirme, istenmedik ya da yetersiz olan ürünlerin neler olduğunu ve bunların kaynaklarını ortaya çıkaran öğedir.
  • Ölçme: Belli bir nesne ya da nesnelerin belli bir özelliğe sahip olup olmadığının, sahipse sahip oluş derecesinin gözlemlenip gözlem sonuçlarının sayı ve sembollerle ifade edilmesidir.
  • Değerlendirme, gözlem ya da nesnel ölçülerle elde edilen ölçme sonuçlarından, zihinsel yargılarla öznel sonuçlar çıkarmaktır.
- Değerlendirmenin Amaçları: 

Genel Amaçları: 

  • Hedeflere ne derece ulaşıldığını
  • Eğitim uygulamalarının etkililik derecesini belirlemek
  • Etkililik derecesini arttıracak önlemlerin alınmasına ön ayak olmak
Özel Amaçları:

  • Araçların geçerliliği ve uygunluğu
  • Varsayımları doğrulama
  • Öğrenme zorluklarını tanıma
  • İlgiyi canlandırma
  • Rehberliğe yardım
  • Öğretmenin gelişimi
- Değerlendirme Çeşitleri:

  • Doğasına göre değerlendirme: Maksimum performans, Tipik performans
  • Yapısına göre değerlendirme: Düzenli çoktan seçmeli, Karmaşık performans değerlendirme.
  • Sınıf ortamında değerlendirme:Yerleştirme, Biçimlerndirici, Tanılayıcı, Durum muhasebesi.
  • Sonuç yorumlamaya göre değerlendirme: Ölçüt dayanıklı değerlendirme, Normatif değerlendirme.
- Biz neleri değerlendiriyoruz?

Günlük yaşantımızda değerlendirme yapıyor muyuz?

  • Üzdüğümüzü anladığımız arkadaşımıza karşı tutumumuzu,
  • Öğretmenlerimize ve büyüklerimize karşı davranışlarımızı,
  • Bir dersin sonunda veya dönem sonunda aldığımız notları,
  • Kendimizi değerlendirdiğimiz gibi diğer insanları ya da olayları değerlendiririz.
  • Arkadaşımın yaptığını ben olsaydım yapmazdım düşüncesiyle arkadaşımızı.
  • Çevremizdeki insanların davranışlarını.
  • Sınav sistemini.
  • Ülkenin siyasi, ekonomik, kültürel yapısını değerlendiririz.
- Peki nasıl değerlendirme yaparız?

Davranışların ölçütlere uygunluk düzeyi;

''Arkadaşlarımızla empati kurabilme'' ölçütü,

  • ''çok iyi''
  • ''kabul edilebilir''
  • ''zayıf''
Eğitim-öğretim sürecinde değerlendirme hangi alanlarda yapılır?

  • Analiz. 
  • Tasarım. 
  • Geliştirme.
  • Uygulama.
  • Değerlendirme(ürün değerlendirmesi).
  • Süreç değerlendirmesi. 
Eğitimde neleri değerlendiriyoruz?

  • Hedefleri
  • Öğretim analizini
  • Ölçme ve değerlendirme araçlarını
  • Öğretim stratejilerini
  • Öğretim materyallerini
  • .......................................................................
Öğretim materyallerinin değerlendirilmesi:

  • Aracı kullandıktan sonra ne ölçüde etkili ve verimli olarak kullanıldığının değerlendirilmesi yapılmalıdır.
  • Görme ve işitme araçlarının kullanılma süreleri iyi planlanmadığı, aracın bıraktığı etkinin değerlendirilmesi yapılmadığı zaman, öğrenime yapacağı yardım yetersiz kalmaktadır.
  • Değerlendirme bazen kısa sürede bitebileceği gibi, bazen de daha uzun süreyi içine alır.
  • Aracın işe yaradığı bütün hususları ortaya çıkarmaya yaradığı gibi, benzer problemlerin çözülmesine de ışık tutmuş olur.
  • Bu yararlı hizmetlerin başarısı yöneticilerin yeteneğine ve becerisine bağlıdır.
Materyal Değerlendirme:

- Süreci Değerlendirme:

  • Uzman değerlendirmesi
  • Bire bir değerlendirme 
  • Pilot değerlendirme
- Ürün Değerlendirme

Öğretim materyali değerlendirme formları

Öğretim materyali değerlendirme kriterleri

Basılı materyalleri değerlendirme formları - kriterleri

Ders kitabı genel değerlendirme formları konularında bilgilendik.


İLGİNÇ BULDUKLARIM:

1.  İnsanın gözleriyle gördüklerinin her zaman gerçeği yansıtmadığı gerçeği.

2. 

 
Örneğin bu resme baktığımızda bir çok farklı ağaç görürüz. Ama aslında bu (farklı ağaçlar olarak düşündüğümüz)  tek bir ağacın dallarıdır.

3. İnsan öğrenmesi hiyerarşik yapıdan çok rizomatiktir.( yani bilginin doğrusal olmayan, değişken yapısının öğrenme sürecine uyarlanması.)

 

KATILDIKLARIM:

Yukarıda anlatılan konulara katılıyorum.


KATILMADIKLARIM:

Bu derste katılmadığım  herhangi bir konu yok. 







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Barış Kılıç_7.Hafta Ödevi

 ÖĞRENDİKLERİM: 1. Öğretim tasarımında sistem yaklaşımı 2. Sistem nedir? Sistem yaklaşımı nedir? 3. Sistem yaklaşımının aşamaları: a) Planla...